maanantai 30. heinäkuuta 2018

Ruokapäiväkirja-analyysiä

Vihdoin ja viimein on muutto ohi!!! Oli aika kauhea koettelemus tuossa helteessä, mutta nyt se on tehty. Saapa nähdä koska muutan seuraavan kerran ;) Nälkä on taas vaivannut useaan otteeseen viime viikolla, vaikka kalorilaskurin perusteella olen syönyt reiluillakin plussilla melkein koko viikon. Mä aloin tehdä mun normi ruokapäiväkirjapostausta vaan jäin tuijottamaan tuota Sulamon analyysiä ja kohtaa "Suositus". Laihtuakseni mun siis pitäisi syödä vain 1694 kcal. En tajua miten ikinä jaksaisin tuolla määrällä ruokaa päivästä toiseen. 

Suositus vs. todellisuus.

Myös lievästi ehkä ärsyttää tuossa Sulamossa juuri tuon tyyppiset jutut, vaikka miten sinne syötät itse miten haluat syödä, niin silti siellä tulee automaatilla noita suosituksia. En esim. ole missään sanonut, että haluan laihduttaa 500 kcal vajeella, vaan olen valinnut tavoitteisiin "Muokkaan omalla vastuulla". Varsinkin kun palvelu on maksullinen, niin hiukan ihmetyttää nuo tietyt propagandat mitä tuo jakaa halusi tai ei.

Toisaalta mä oon miettinyt tuota 1694 kcal määrää ja makrojakaumia. Mulla pisti silmään jossain blogi-kirjoituksessa sanat "proteiinin kylläisyysvaikutus" ja se herätti niin paljon ajatuksia, että kirjoitin sen oikein ylös. Oon huomannut, että syön proteiinia yllättävän vähän, paljon luultua vähemmän. Oon pitänyt tätä ruokapäiväkirjaa nyt yhteensä 46 päivää niin, että oon syöttänyt kaiken suuhuni laittaman Sulamoon. Tällä hetkellä mä painan 79 kg (79,9 kg oli tarkka mittaustulos tältä aamulta), joten jos ajattelee, että söisi proteiinia 1,5 * painokilo niin se tekee 120 g proteiinia. Tuo tavoite on täyttynyt ainoastaan 11 päivänä noista 46 päivästä o_O. 

Mielenkiintoinen ajatus, joka piti kirjoittaa samantien ylös.

Hiilihydraatit jos haluaisi pitää suht vähänä, 70-90 g, niin tuo on täyttynyt 18 päivänä siitä 46 päivästä. Mielenkiintoisia tilastoja. Jos en ole vielä muistanut kertoa, niin mä rakastan tilastoja ja ne on musta ihan sairaan mielenkiintoisia. Mä olen monessakin asiassa oikein niin Pertti Perusinsinööri kuin vain olla voi :)

Proteiinin määrä grammoina per päivä.

Lisäksi oon miettinyt tuota kalorijakaumaa päivää kohden. Nälkä siis vaivaa mua lähinnä ennen lounasta ja iltapäivällä yltyen välipalan jälkeen ennen illallista muotoon "kiljuva". Iltaisin mulla ei ole juuri koskaan nälkä eli päivällinen/illallinen tulee koottua oikein tai jopa vähän ylikompensoiden päivän nälkää. Yhtenäkään iltana ei ole ollut napostelu-/herkkuhimoa ja jääkaapin ovea ei ole tarvinnut narisuttaa tai lähteä lähikauppaan. Tästä voin siis hyvillä mielin taputtaa itseäni selkään; HYVÄ MINÄ! 

Kun tuohon vähäiseen proteiiniin ja tiettyyn kellonaikaan sijoittuvaan nälkään vielä yhdistää sen, että oon monena aamuna hakenut aamupalaa työpaikan lounasravintolasta ja että tuolla lounasravintolassa lounaalla on nimenomaa proteiinin määrä rajoitettu malliin "vain 6 lihapullaa per annos", niin tässä voisi kenties vetää vähän johtopäätöksiä kuinka mun kannattaisi syömisiäni korjata päästäkseni lähemmäs tavoitetta laihtumisesta. 

Jos ottaisi tavoitteeksi sen vähintään 120 g proteiinia, hiilareita 70-90 g ja rasvaa niin, että päivän kalorit olisi jotain 1700-2000 kcal nälästä ja liikunnoista riippuen. Ei olisi lainkaan huono. Mietin, että voisin kaksi asiaa korjata suht helposti: voisin alkaa syödä sitä aamupalaa enemmän himassa jolloin on helpompi lisätä rasvaa ja siten kaloreita ja toivottavasti ehkäistä nälkää ennen lounasta, ja toisena voisin alkaa lisätä proteiinia lounaan yhteyteen. Järkevintä olisi tietty tuoda eväät lounaaksi, mutta en kertakaikkiaan halua luopua lounashetkestä työkavereiden kanssa. Yksinkertaisimmillaan tuon lounaan lisäproteiinin saisi vaikka vetämällä jotain vähähiilarista protskujauhoa jos ei sitten halua jotain kananmunia tai raejuustoa vetää.

Kun kunnolla kokeilisi noin, niin näkisi jaksaako tuolla kalorimäärällä vai ei ja vaivaisiko nälkä ja tulisiko himoja ilta-naposteluun tai herkkuihin. Ja näkisi, että laihtuuko.




2 kommenttia:

  1. Huh, onpas tuo 1694 kcal vähän... Jos vielä liikkuu päivän aikana 30-60 min niin en ihmettele että nälkä tulee. Tilastot kiinnostaa täälläkin ja ihan mielenkiinnolla seuraan, millaisia tuloksia protskun lisääminen aiheuttaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tosi vähälle se munkin mielestä tuntuu, harmi kun noita automaatti-suosituksia ei saa pois tuosta Sulamosta. Muuten oon ollut siihen tosi tyytyväinen: jotenkin kun on kirjannut sinne syömisiä tässä pari kuukautta vailla sen kummempaa suunnitelmallisuutta, on nyt sitä aineistoa mistä analysoida ja tehdä sitä suunnitelmallisuutta. Kiva kun seuraat, ja pidä peukkuja pystyssä, että toi protskun lisääminen auttaa! :)

      Poista