tiistai 24. heinäkuuta 2018

Kalorinkulutuksesta ja laihtumisesta

Mun pitkäaikainen haave oli saada uusi urheilukello mun vanhan uskollisen Polarin m22 tilalle, ja nyt sain Apple Watchin synttärilahjaksi Tamperelaiselta <3 Eniten olen haaveillut aktiivisuuden seurannasta, unen laadun tarkkailusta ja erilaisista tilastoista sporttauksesta. Tuo aktiivisuus ja kalorinkulutus oli ensimmäinen asia, mihin paneuduin enemmänkin. Toki tämä perustuu nyt tasan yhden päivän analysointiin, joten ei aavistustakaan kuinka paikkaansa pitävää noi tiedot on pitkässä juoksussa.

Eilisen päivän (maanantai 23.7.2018) kalorinkulutukseksi tuo Apple Watch ilmoitti 2384 kcal. Tuo sisältää perus-aktiivisuuden (1791 kcal) ja sitten liikunta-aktiivisuuden (593 kcal). Mielenkiintoista tässä on Sulamon vastaava kalorinkulutusarvio, se meinaan kertoi mun eiliseksi kalorinkulutukseksi 2377 kcal eli käytännössä ihan saman o_O Liikunta-perus jako Sulamossa on erilainen, sillä Apple Watch laskee myös esimerkiksi mun kaupassa käynnin urheiluksi siinä missä Sulamossa se menee perusaktiivisuuteen. 

Sulamossa tuo kulutus perustuu mun syöttämiin lähtötietoihin (pituus, paino, arvio aktiivisuuden tasosta) ja sitten siihen mitä syötin liikkumisen osalta (aika, kilometrit). En tiedä mihin se Apple Watchissa perustuu. (Samoihin asioihin?)

Syötyjä kaloreita mulla tuli eilen Sulamon mukaan 2005 kcal. Niinpä eiliseltä pitäisi olla vajetta sellaiset -300 kcal. Tietty disclaimerinä tuo perustuu mun silmämääräiseen arvioon yksittäisten ruoka-aineen määristä, joten veikkaan, että se voi heittää +/- 200 kcal.  

Jos katsoo tarkemmin eilisen syömisiä ja makrojakaumia, niin näyttää tälle:

Aamupala     8:17  HH 16 g, P 19 g, R 20 g, E 323 kcal
Lounas         11:35 HH 34 g, P 20 g, R 46 g, E 640 kcal
Välipala       15:17 HH 17 g, P 14 g, R   5 g, E 178 kcal
Päivällinen   18:42 HH 10 g, P 42 g, R 24 g, E 438 kcal
Treenijuoma 20:56 HH  0 g,  P 42 g, R   1 g, E 175 kcal
Iltapala         21:41 HH 14 g, P 10 g, R 16 g, E 251 kcal

Yhteensä HH 91 g, P 146 g, R 112 g, E 2005 kcal

Herätys oli 5:30, nukkumaan menin 22:19 ja nukahdin melkein heti.

Aamupala, jätin toisen ruisleivän puolikkaan syömättä.

Tosi aneeminen lounas, sorruin tuohon työpaikan lounasravintolaan..

Lounaan jälkkäriksi jätskiä ja kastikkeita.

Välipala-patukka, mä ostin näitä niihin polttareihin jaettavaksi kaikille ennen urheilullista ohjelmaa ja niitä jäi muutamia.

Päivällisen kantava teema oli minttu, jonka keräsin omasta parvekepuutarhasta <3 Minttua oli noissa uunitetuissa kesäkurpitsoissa kuin tomaattisalaatissakin. 

Palautusjuomaksi vähähiilarinen protskujauhe veteen sekoitettuna.

Iltapalaksi 100 % kauraleipä voilla, juustolla ja tomaatilla. Juomaksi Clipperin Detox tee, mikä oli tosi häiriintyneen makuista.

Nälkä mulla oli ennen jokaista ruokaa paitsi iltapalaa. Ennen päivällistä oli suorastaan kiljuva nälkä. Janosta ei voi olla kyse sillä join kokeeksi 0,5 l vettä ennen välipalaa ja siltikin oli nälkä.

Kysymys kai kuuluu pitääkö laihtuakseen tuntea nälkää? Ja kuinka paljon sitä pitää tuntea?


Hehhehheh, no oon mä testannu ton kellon muitakin puolia kuin vaan niitä järkeviä :D



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti