maanantai 6. elokuuta 2018

Suunnitelmissa kuukausi ilman alkoholia

Siinäpä se otsikossa, mitä mulla on päälimmäisenä mielessä tällä viikolla. Ihan järkyttävää kuinka isoja kaloreita alkoholista tulee. Mä en ole koskaan aikaisemmin rajoittanut juomista dieetillä ja olen siis laihtunut satunnaisesta juomisesta huolimatta, mutta koska nyt mitään laihtumista ei tapahdu ja paino vaan nousee viikosta toiseen, on kai pakko kokeilla sitäkin.



Alkoholittomuus on ehdottomasti mulle suurin luopumisen tuskaa herättävä asia dieetillä. Mun Facebook feedissä on pyörinyt Tikiksen Superhaaste -niminen kampanja, jossa ideana on haastaa ihmisiä mukaan 30 päiväksi totaaliseen herkkulakkoon, joka sisältää myös alkoholin. Mä oon katsonut sitä mainosta, ja miettinyt, että kaikki muut sujuisi kyl helposti paitsi se alkoholittomuus.

Päädyin sitten googlailemaan sanoilla "kuukausi ilman alkoholia" ja päädyin lukemaan Cosmopolitanin artikkelia aiheesta. Mä niin allekirjoitan tuon artikkelin kirjoittajan kokemukset! Siis kyseisessä artikkelissa ei ole mitään hehkutusta kuinka helppoa se on vaan omiinkin kokemuksiin pohjaten aika realistinen kuvaus elämästä ilman alkoholia.

"Kah­den kuu­kau­den tes­ti­ni ai­ka­na tör­mään mo­niin ti­lan­tei­siin, jois­sa kiel­täy­ty­mi­se­ni har­mit­taa. "

Tälleen elämyshakuisena ihmisenä allekirjoitan tuon täysin. Esimerkiksi torstaina käytiin kavereiden kanssa syömässä Tampereella Ville Haapasalon Pur Pur -ravintolassa, joka tarjoilee georgialaista ruokaa ja heidän juomamenustaan löytyy venäläisiä juomia. Keskusteltiin ennen lähtöä Tamperelaisen kanssa mennäänkö autolla vai bussilla, varsinkin kun satoi ja ukkosti ihan huolella lähdön hetkellä, ja bussiin päädyttiin vain koska mä halusin maistaa georgialaista viiniä. (Ei ollut kovin kummoista, tosin parempaa kuin kuvittelin.)

"To­del­li­suu­des­sa pie­nel­lä mää­räl­lä kup­li­vaa mi­nus­ta kuo­riu­tuu iloi­nen viih­dyt­tä­jä, kah­vil­la ja ve­del­lä käyn­nis­tyn hi­taas­ti ja tyl­sis­tyn no­pe­as­ti. Jut­tu­ni ei­vät ole yh­tä len­nok­kai­ta kuin nou­su­hu­ma­lais­ten, en nau­ra yh­tä ko­vaa tai ha­lai­le yh­tä pal­jon. Mitä enem­män ym­pä­ril­lä­ni ole­vien bi­let­tä­jien meno yl­tyy, sitä enem­män ve­täy­dyn kän­ny­käl­le­ni tut­ki­maan so­mea. Hau­kot­te­len ja suun­nit­te­len, mitä lef­fo­ja kat­son seu­raa­va­na päi­vä­nä Netf­li­xis­tä. Tun­nen it­se­ni ul­ko­puo­li­sek­si."

Erityisesti tuo tylsistyminen on mun ongelma. Mulla vaan rehellisesti sanottuna on juovien ihmisten seurassa hauskempaa parin drinksun jälkeen ja olo on paljon rennompi. Jos olen ollut jossain juhlissa joskus selvinpäin, alan siinä kymmenen maissa pohtia, milloin kehtaisi lähteä menemään. Jotenkin mulla on todella vaikea päästä samalle aaltopituudelle nousuhumalaisten ihmisten kanssa silloin kun itse olen selvinpäin.

"Al­ko­ho­lia ei tee edes mie­li. Kai­paan vain me­ne­väm­pää, seu­ral­li­sem­paa it­se­ä­ni ja sitä, et­tä voin ki­lis­tel­lä ja tun­tea kuu­lu­va­ni po­ruk­kaan. "

Tuon ylläolevan lisäksi kaipaan myös sitä tunnetta kun illalla raskaan päivän jälkeen kaataa punaviiniä lasiin ja hengähtää. Itsellä se alkoholi rentouttaa ja mä kaipaan sitä rentoutumista omassa arjessa. 

Se mistä mulla onneksi ei ole samaa kokemusta artikkelin kirjoittajan kanssa on muiden ihmisten suhtautuminen, kukaan ei ole koskaan kyseenalaistanut jos olen ollut juomatta saati sitten tuputtanut alkoholia mulle. Luulen, että se on sitä  etten koskaan ole tehnyt juomattomuudesta mitenkään isoa numeroa eivätkä ihmiset ole välttämättä edes tajunneet etten juo mitään alkoholipitoista. Kerrankin olin lähdössä yksistä mökkibileistä himaan kun kaverit alkoi kyselemään hirveän huolissaan, että miten voin muka autoilla himaan kun "Sähän olet juonut koko illan!" Jep, niin olinkin, sokeritonta Batteryä nimittäin :)

Nyt kun tässä on hajoillut riittävästi ja selittänyt sitä kuinka vaikeaa juomattomuus on, tullaan valinnan eteen. Kumpi on mulle tärkeämpää tällä hetkellä, alkoholi ja kaikki sen mukana tulevat hyvät asiat ja tällainen elämyshakuinen elämä vai laihtuminen?

Ja koska tässä kohtaa vastaus on laihtuminen, aion mä viettää 30 päivää juomatta. Koska olen sopinnut yhdet juhlat perjantaiksi 10.8. ja toisaalta koska seuraava nyt sovittu alkoholia sisältävä tapahtuma on 11.9., on 30 päivää ajalla 11.8.-10.9.2018 ihan täydellinen haasteen toteuttamiselle!

Ja koska lisämotivaatio päätöksen tueksi on aina plussaa, ilmoittauduin myös siihen Tikiksen 30 päivän superhaasteeseen :D Se tosin alkaa vasta 20.8. mutta mä otan varaslähdön! Se tuossa haasteessa on ehkä parasta, että voi kaikille sanoa ettei juo sen haasteen takia jolloin välttyy kummallisesti suhtautuvista ihmisistä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti