torstai 30. elokuuta 2018

Lepo ja kiireinen arki

Unesta ja levosta ja niiden tärkeydestä laihtumiseen ja elämäntapamuutoksen onnistumiseen puhutaan tällä hetkellä tosi paljon. Hesarissakin oli maanantaina pitkä artikkeli siitä, miten suuri merkitys huonosti nukkumisella on lihomiseen:

"Jo yksi valvottu yö käynnistää lihomisen mekanismit – unirytmin sekoittuminen saa solut keräämään rasvaa ja hajottamaan lihasta "

Aihe tuli toistamiseen esille tällä viikolla kun Tikiksen Superhaasteen toisella viikolla puhuttiin levon merkityksestä. Erityisesti saamassani sähköpostissa yksi kohta kiinnitti mun huomion:

"Himmennä valaistusta jo ennen nukkumaanmenoa. Unihormoni-melatoniiini alkaa erittymään ajoissa ja on paljon helpompi nukahtaa, kun pääset sänkyyn asti. "

Tuota lukiessa tuli mieleen myös levosta kertova juttu viime kesän Kevyempi kesä -valmennuksesta ja erityisesti tämä:

"Pyri rauhoittumaan illalla jonkin rentouttavan toiminnan avulla: käy kylvyssä, juo kupillinen teetä, lue romaania tai venyttele rauhallisesti. "

Ja mä jäin miettimään ihmeissäni mun elämää ja sen rytmiä. Onko muilla ihmisillä todellakin aikaa rauhoittua ennen nukkumaan menoa ja hengailla himmennetyissä valoissa? Itse kun kaadun sänkyyn vähän niinkun suoriltaan saappaat jalassa. Mä siis touhuan ihan viimeiseen hetkeen asti kaikki valot päällä ennen nukkumaan menoa: käyn suihkussa, pesen hampaat, laitan tiskit koneeseen, laitan tavarat oikeille paikoille, laitan pyykit kuivumaan... Nukkumaan pyrin menemään aina noin kymmeneltä - tavoite on, että vähän ennen kymmentä olisin sängyssä. 

Jos joskus on "ylimääräistä aikaa" ennen sitä maagista kymmentä, niin mä vaan nukahdan aikaisemmin. Myöskään valon määrä ei vaikuta mulla millään tavalla nukahtamiseen - viimeksi eilen Tamperelainen jäi täydessä valaistuksessa tekemään vielä töitä kun mä laitoin vähän jälkeen kymmenen silmät kiinni ja nukahdin saman tien. Tavallaan olen aina niin uupunut kun vihdoin pääsen sänkyyn, että mä vaan nukahdan. 

Syksyltä 2016. Tuttava kommentoi johonkin mun Facebook kuvaan, että mulla on paljon kivoja kynttilöitä. Mä kiitin, ja mielessäni mietin, että ne samat kynttilät oli olleet koristeena jo jotain kolme vuotta koska mulla ei ikinä ollut aikaa vaan polttaa niitä.. Tuona syksynä otin sit vähän asiakseni polttaa niitä iltaisin edes vaikka vartin ja yrittää sen ajan vaan olla.

Onko tää normaalia? Olisko mun unen laatu ja esim. palautuminen jotenkin parempaa, jos ehtisin rauhoittua iltaisin jo ennen nukkumaan menoa? Olis tosi mielenkiintoista kuulla, niistä jotka rauhoittuu jollain tavalla ennen nukkumaan menoa. Miten te sen teette? Montako tuntia yössä te nukutte? Miten se vaikuttaa palautumiseen ja muuhun vireystasoon?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti