torstai 18. lokakuuta 2018

Puuttuva peruskunto

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, peruskunto, pohjakunto, aerobinen kunto, kestävyyskunto. Ja se multa puuttuu ihan totaalisesti. Viime viikko oli varsinainen oivallusten viikko, ja mä mietin sitä kuinka käytännössä oon nyt viisi vuotta kulkenut joka paikkaan autolla. Mun elämästä on siis puuttunut ja puuttuu edelleen täysin kaikki peruskuntoa ylläpitävä/kohottava arkihyötyliikunta. Ja samaan aikaan mun työ on ollut lähes täysin pelkkää istumista sen 8 h. Käytännössä ainoa liikunta on ollut satunnaiset urheilut mitä oon tehnyt ehkä sen 1-4 h per viikko keskimäärin. Neljä tuntia viikon 168 tunnista ei ole paljon.

Tietyön aiheuttamaa vitutusta kesältä 2016. Nimimerkillä pyörällä olisin jo perillä :D

Ei siis ihme kun ei oikein jaksa. Tai ettei mitään merkittävää kehitystä oikein tapahdu. Se mitä oon nyt oivaltanut on se, että peruskuntoa pitää kehittää tekemällä peruskuntotreeniä. Mä en voi oikaista ja tehdä superraskaita HIITtejä tai juosta 4 km happi loppuen ja olettaa että ensi kerralla se 4 km tuntuisi vähän kevyemmälle tai HIITistä palautuisi paremmin. Se ei vaan toimi niin.

Huono peruskunto tuli erityisen hyvin ilmi niissä crosstraining-treeneissä, joissa aikaa vasten tehtävät treenit oli ihan pelkkää painajaista. Happi loppui jo alkuunsa, oksetti, pyörrytti. Ja koska treenit oli usein parin kanssa tehtäviä, ei treenejä voinut tehdä niin hitaalla temmolla kuin mitä mun kunto olisi vaatinut. Joskus happi loppui jo alkulämmittelyssä.

Niinpä tein päätöksen ja jätän sen crosstrainingin tältä erää. Vaikka alkuun sellainen rääkkitreeni tuntui tosi hyvälle ja ainakin erilaiselle ja kyllä siinä silti niitä tuloksiakin syntyi, niin jotenkin pidemmän päälle se mielekkyys alkoi tuntua kyseenalaiselle. Tulin siihen lopputulokseen, että mä en kertakaikkiaan halua tässä kohtaa tehdä sellaista liikuntaa, mistä en erityisemmin nauti, missä en juurikaan koe mitään onnistumisen tunteita ja minkä jälkeen paikat (ei treenatut lihakset pelkästään) on kipeänä viikko-tolkulla.

Sen sijaan päätin alkaa hakea mielekkyyttä ja hyvää oloa liikunnasta. Mä haluan päästä tilanteeseen, jossa mä lähden liikkumaan iloisena ja hymyillen ja aidosta halusta. Luulen, että avainasemassa tässä on sen puuttuvan peruskunnon metsästäminen. Uskon, että kun sen perustan saisi kohdilleen, olisi niiden superraskaiden treenienkin tekeminen mielekkäämpää. Niinpä päädyin aika radikaaliin ratkaisuun ja tein vuoden mittaisen jäsenyyssopimuksen mun vanhan kotisalin GoGon kanssa ja lähden metsästämään sitä peruskuntoa.

Ovet taivaaseen? No ainakin puuttuvaan peruskuntoon!

Tuntui silti ihan uskomattoman hyvälle kävellä niistä ovista sisään. Mä palasin kotiin viiden vuoden tauon jälkeen.

Mun peruskunnon metsästys -suunnitelma on seuraava: yhdistelen eri treenejä mun viikkoon täysin fiiliksen mukaan ja niin monta kertaa kuin huvittaa. Pääpaino on peruskunnossa ja liikkuvuuden parantamisessa, se meinaan on toinen osa-alue, joka mun kehossa on kokonaisvaltaisesti huonosti. Jopa niin huonosti, että se aiheuttaa suoranaista pahaa oloa ja kipua. En aseta itselleni yhtään mitään treenimäärätavoitetta viikkoon vaan teen tasan niin monta treeniä kuin huvittaa ja kalenteriin mahtuu.

Treenejä:

  • 2-jakoinen salitreeni, ylävartalo-alavartalo jaolla
  • 45-60 min kävely ulkona, tasatahtinen, matalalla sykkeellä
  • 45 min vesijuoksu, tasatahtinen, matalalla sykkeellä
  • BodyBalance
  • Liikkuvuustreeni + putkirullaus + venyttelyt
  • HIIT

Mä mietin myös, että jos salitreeniin yhdistäisi aina 15 min alkulämmittelyn ja 15 min loppuverryttelyn esimerkiksi kuntopyörällä matalalla sykkeellä ja kevyellä teholla, saisi kaksi salitreeniä tekemällä lisää peruskuntotreeniä joka viikkoon jo yhden tunnin!!

On muuten siistiä kun mulla on taas käytössä ohjatut tunnit, joten voin mennä just vaikka BodyBalanceen niin halutessani. En ole käynyt ohjatuilla tunneillakaan sitten sen jälkeen kun treenasin GoGolla edellisen kerran. Uskomatonta!!

Lauantai-iltapäivällä oli just sopivan hiljaista mennä tyhjään ryhmäliikuntasaliin tekemään liikkuvuustreeni :)

Ajattelin myös, että mun pitäisi tehdä joku peruskuntotesti, jotta voisin verrata vaikka puolen vuoden päästä, onko tästä ollut mitään hyötyä. Mä vaan olen niin kertakaikkisen insinööri, kaikkea on pakko aina mitata XD Perus UKK kävelytesti vaikutti ihan pätevälle ja helposti toteutettavalle, ehkis sen toteutan tässä jossain kohtaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti