lauantai 24. kesäkuuta 2017

Kesäkuntoon ensi juhannukseksi?

Painoa täytyisi pudottaa, lihaksia kasvattaa, saada peruskuntoa, saada aerobista kestävyyttä, syödä säännöllisesti ja terveellisesti… Mutta mitä tehdä ja missä järjestyksessä ja millä tavalla ja milloin? Aloittaako kaikki kerralla ja rajusti vai ottaako pehmeä lasku ja tehdä asioita pikku hiljaa vaihe kerrallaan? Tavallaan tuo kertarysäyksellä aloittaminen houkuttelisi kun hiukan olen sellainen kaikki-tai-ei-mitään –tyyppinen ihminen, mutta toisaalta taas hitaalla aloituksella voisi saada pidempikestoisia tuloksia.

Mihin suuntaan lähteä.. Kuva lainattu täältä.

Se on selvää, että ruokailut täytyisi laittaa kuntoon ensiksi. Pitäisi päästä pois ulkona syömisestä, epäsäännöllisestä syömisestä ja jatkuvasta herkuttelusta. Tämänkin voi tehdä niin monella eri tavalla. Nyt olen syönyt ihan täysin sekaruokaa vältellen ainoastaan kaikkia viljoja (mulla ei maha kestä, myöskään gluteenittomia). Aikaisemmin olen aina syönyt jollain vähähiilarisella ruokavaliolla ja aika tiukastikin kun olen pudottanut painoa. Pitäisikö nytkin aloittaa tiukka dieetti vai pitää edelleen perunat ja riisit ja jukurtit ruokavaliossa? Entä herkuttelu, pitäisikö ottaa totaalikieltäytyminen vai sitten sallia yksi karkkipäivä viikossa?

Alkoholia en ole koskaan jättänyt pois laihduttaessani, enkä ajatellut tehdä sitä nytkään. Sen verran olen tehnyt sillä saralla, että olen juonut ainoastaan vähähiilarisia juomia kuten kuivaa valkkaria tai tyyliin kossua sokerittomalla Batteryllä laihduttaessa. Toki nyt tuo alkoholin käyttö on ollut todella vähäistä muutenkin kun ei ole työstressiä eikä ole tarvinnut edustaa :) Viihteellä en käy oikeastaan lainkaan tai ylipäätään juo humalaan asti, ei vaan jaksa eikä huvita. On niin paljon kivempi herätä viikonloppuisin ilman darraa ja touhuta jotain muutakin kuin maata sängyn pohjalla/vessan lattialla.

Liikunta-puoli on sentään helppoa, siinä aion aloittaa sekä salilla käymisen että lenkkeilyn. Liikkumisessa on kuitenkin ainoastaan positiivisia asioita eikä tule fiilistä, että joutuisi luopumaan jostain vaan päinvastoin! Salilla tykkään käydä, joten se on selviö ja täysin uusi asuinalue innostaa lenkkeilemään. Muutin uuden työpaikan sijainnista johtuen Viikkiin, mikä on mulle täysin vieras alue PK-seudulla. Oikeastaan itäpuoli ylipäätään on vähän vieraampaa seutua. Sen mitä olen asunnon ja lähikaupan välillä pyörinyt, niin olen ihan myyty. Alue on ihanan vihreä ja todella rauhallinen. Mun asunnon vierestä lähtee myös ihan oikeita lenkkeilypolkuja, mutta alueeseen tutustuminen ylipäätään kiinnostaa. Viikin lisäksi Helsingissä olisi niin miljoona paikkaa mihin voisi vaan ajaa autolla ja lähteä lenkille. 

Toki liikuntaankin liittyen on avoimia asioita, kuten mihin salille ottaa jäsenyys ja millainen treeni-ohjelma tehdä. Tai pitäisikö panostaa ja ostaa treeni-ohjelma.. 

Yksi asia mikä on silti selvää, on tämän painonpudotus-projektin aikataulu. Mulla ei meinaan ole mikään kiire. Ei ole mitään kesäkuntoa tai juhlia tai lomareissua odottamassa, johon mennessä pitäisi saada x kiloa laihdutettua. Vanhasta laihdutus-kokemuksesta myös tiedän, että mulla se laihtuminen ei käy kovin nopeasti tai helposti vaan asiassa täytyy olla aika pitkäjänteinen. Tietty jos heittäisi hiilarit nollaan ja kalorit minimiin eikä joisi lainkaan alkoholia tai söisi herkkuja, niin varmaan se paino tippuisi rivakasti myös mulla, mutta en halua laihduttaa noin. Jotenkin ajattelen, että myöskään sen laihduttamisen ei pidä olla mitään puhdasta kärsimystä. Hiukan olen sellaista pyöritellyt mielessäni kuin että 10 kiloa vuodessa. Silloin olisin kesäkunnossa ensi juhannuksena :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti